Många redovisningskonsulter har börjat ställa om till en roll som ekonomisk coach, lärare och kontroller. Redovisningsbranschen digitaliseras och automatiseras vilket leder till förändrade arbetsuppgifter. Det blir en vinstlott för dig. Istället för att bara betala för bokföringen så hjälper din konsult dig med sin kunskap också – ofta för ett fast pris. Du och din konsult kommer att arbeta närmare varandra för att du ska lyckas!
Mindre papper – ekonomi- och miljöbesparing
När vi utnyttjar de nya möjligheterna med molnbaserade program gör det att vi kan få en ny typ av samarbete. Programmen idag gör att vi kan digitalisera många av de arbetsmoment vi gjorde manuellt förr nu kan automatiseras i hög grad. Så ta hjälp och lär dig de nya programmen så att du kan använda de smarta funktioner som finns – här kan vi verkligen spara på både ekonomi och miljö.
Bestäm vem som gör vad och när ska det göras.
Planera ditt samarbete och bestäm vem som ska göra de olika momenten. Om du vill bokföra själv kan din konsult hjälpa dig igång med utbildning och att ni bestämmer tidpunkter för avstämning under året. Värt att investera den tiden.
Vet du vad rapporterna betyder?
Ok, du får din rapport. Kollar du på den? Är det för att du inte riktigt förstår den? Inte ovanligt tyvärr. Be konsulten lära dig. Du kan också be om rapporter som passar just ditt företag. Ta hjälp att analysera vilka delar av företaget du tjänar mest och minst på? Jämför månad för månad – kanske något som behöver göras? Gå igenom rapporten och få den förklarad så att du förstår.
Vad är det du tjänar pengar på och vad är det som kostar i ditt företag?
Konsulten kan anpassa kontoplanen till just ditt företag och dina behov. Kan du se var du har högsta försäljningen och vad som du tjänar mest pengar på? Har du olika verksamheter, ställen eller produkter du behöver följa upp. Det går att anpassa kontoplanen så att den är tydlig och meningsfull för just dig.
Hur ser framtiden ut för ditt företag?
Din konsult kan hjälpa dig att blicka framåt och förutse vad som sannolikt kommer att hända. Om det här, tex försäljningen fortsätter, var landar du då i slutet av året? Om du ökar försäljningen kanske resultatet blir bra men likviditeten desto sämre – hur ska du i så fall hantera det? Om du kan se in i framtiden lite, så hinner du förbereda dig på bästa sätt på det som väntar – istället för att bli överraskad för sent.
Det går inte som du planerade!
Om du har gjort en budget eller plan så vill du ju följa den. Då blir avvikelser intressant. Säg att företaget bara omsätter 100 000 kronor första halvåret i år mot förväntade 200 000 kronor. Vad innebär det för resultatet och likviditeten framöver? Har kunderna slutat köpa eller finns det en ny konkurrent? Vad behöver du göra då?
Följer du upp rapporterna så kan du upptäcka förändringar i tid.
Så var det det här med skatten!
Att du får hjälp att betala rätt skatt är ju självklart. Men det går också att planera skatten lite mer på djupet, exempelvis reglerna kring utdelning. Är det lämpligt att betala in till en periodiseringsfond? Prata med din konsult för att komma fram till en bra lösning för dig.
Lycka till med ditt företagande!